استفاده از ابزاری قابل کاشت برای مقابله با چاقی

20 ژانویه 2012 - سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از یک ابزار قابل کاشت را که برای مقابله با چاقی ابداع شده است و قابلیت کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماریهای مرتبط با چاقی نظیر بیماریهای قلبی عروقی، سکته و برخی انواع سرطان را دارد، تأیید نمود.

این ابزار که Maestro Rechargeable systemنام دارد در زیر پوست در ناحیه تنه کاشته می­شود. این دستگاه در نزدیکی عصب واگ قرار می گیرد. این عصب مسئول برقراری ارتباط بین معده و مغز است. جریان الکتریسیته متناوبی که توسط این دستگاه منتشر می­شود سبب مسدود شدن انتقال پیام عصبی از عصب واگ به مغز شده و ارتباط بین مغز و معده برای مدتی قطع می­گردد، این کار از ایجاد احساس گرسنگی ممانعت می­نماید.

استفاده از این دستگاه برای افراد 18 سال و بالاتر که با برنامه های کاهش وزن قادر به کاستن از وزن خود نبوده و نمایه توده بدنی آنها (BMI) بین 35 تا 45 است، توصیه می شود. علاوه براین بیماران باید حداقل به یکی از بیماریهای مرتبط با چاقی مانند دیابت نوع 2 مبتلا باشند.

در این تحقیق از 233 بیمار که BMIآنها بیش از 35 بود، ثبت نام گردید. این افراد در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در گروه آزمایش از دستگاه واقعی و در گروه کنترل از یک ابزار شم (sham) استفاده گردید.

کاهش وزن در افراد گروه آزمایش 8.5 درصد بیش از افراد گروه کنترل بود. حداقل 20 درصد از وزن اضافه ی 52.5درصد از افرادیکه از این ابزار استفاده نمودند، کاسته شد و در 38.3 درصد از این افراد حداقل 25 درصد از وزن اضافه کاسته شد.

این کاهش وزن بطور بالقوه موجب کاهش خطر ابتلا به برخی بیماریهای مرتبط با وزن مانند دیابت نوع 2 و بیماریهای قلبی عروقی می­شود.

در گزارش FDAعنوان شده است که روش کاهش وزن توسط این دستگاه هنوز نامشخص است زیرا در این تحقیق صرفنظر از تأثیرات دستگاه، تاثیرموادغذایی یا سایر عوامل تأثیرگذار بر کاهش وزن بررسی نشده است.

سیستم Maestro Rechargeable  اولین ابزار کاهش وزن تائید شده توسط سازمان FDAاز سال 2007 است. این ابزار می­تواند جایگزین روش تهاجمی عمل کاهش وزن برای افرادی باشد که در کاهش BMIخود ناموفق بوده­اند.

دکتر William Maiselمعاون بخش علوم و مدیر محققان مرکز دستگاه ها و سلامت رادیولوژیک سازمان FDAمی­گوید: اینگونه ابزارهای پزشکی می­توانند به پزشکان و بیماران در توسعه برنامه­های جامع درمان چاقی کمک نمایند.

 منبع:

http://www.diabetes.co.uk/news/2015/jan/FDA-approves-obesity-countering-implant-device-97213215.html